You are viewing an old version of this page. View the current version.
Compare with Current
View Page History
« Previous
Version 29
Next »
Krótki opis usługi
Usługa do równoległego i wielosesyjnego gromadzenia i monitorowania danych do celów analiz matematycznych i statystycznych.
Aktywowanie usługi
Aby móc korzystać z usługi należy:
- Założyć konto w portalu PLGrid: Zakładanie konta w portalu.
- Wygenerować certyfikat: Aplikowanie, rejestracja i użycie certyfikatu.
- Aktywacja usługi:
- Zalogować się w: Portal PLGrid.
- Przejść do zakładki 'Moje Konto'
- W katalogu usług znaleźć 'Platforma dziedzinowa: Matematyka'.
- Znaleźć usługę DATA BANK i kliknąć 'Aplikuj o usługę' .
Pierwsze kroki
Pierwsze logowanie
- Wejść na stronę usługi:

- Kliknąć w przycisk 'Log in using PlGrid OpenID'
- Strona automatycznie zostanie przekierowana do strony OpenID PLGridu:

- Podać swoją nazwę użytkownika portalu PLGrid oraz hasło.
- Po pomyślnej weryfikacji danych, w usłudze DATA BANK zostanie utworzone automatycznie konto użytkownika. Następnie użytkownik zostanie przekierowany z powrotem do usługi DATA BANK.
Strona domowa usługi

- Home - link do strony domowej
- My projects - projekty, do których użytkownik posiada dostęp
- Create New Project - dodawanie nowego projektu
- Training Resources - materiały do nauki obsługi usługi
- Help & FAQ - pomoc
- Send-it - moduł, który umożliwia bezpieczne przesyłanie plików
Tworzenie projektu
Na stronie głównej usługi wybrać zakładkę 'Create New Project'. Poniżej przedstawiono przykładowy projekt z wykorzystaniem szablonu:

Ustawienia projektu
Po stworzeniu projektu pojawi się lista kontrolna projektu ('checklist') wskazująca podstawowe zadania, które powinny być wykonane przed zmianą fazy projektu z fazy deweloperskiej do fazy produkcji (w projekcie będącym w fazie produkcji nie możliwości zmiany struktury formularzy przez zwykłych użytkowników). Zadaniami mogą być: tworzenie struktur przechowujących (opisujących dane), nadawanie uprawnień, ustawienia modułów (np. moduł api, raportów itp).

Każdy formularz definiuje w jaki sposób dane powinny być wprowadzane oraz w jaki sposób powinny być przechowywane. Każdy formularz składa się z pól, które mogą przechowywać wartości opisujące jakiś obiekt czy zjawisko (np. karta pacjenta). Różne typy pól opisane są tutaj.
Project Setup/ Online designer


- Każdy formularz składa się z pól. Poniżej przedstawiono możliwe pola w usłudze:
- Text box - zwykłe pole tekstowe (jedna linia)
- Notes box - pole tekstowe służące do przechowywania dłuższych tekstów (wiele linii)
Calculated field - pole zawierające funkcję agregujące wartości z innych pól danego projektu. Agregowane pola nie mogą zawierać wartości tekstowych. Nazwy agregowanych pól należy umieszczać w nawiasach kwadratowych '[Variable Name]' ('Variable Name' - systemowa nazwa pojedynczego pola, unikalna dla danego projektu). Poniżej przykładowa funkcja BMI:
- Multiple choice (drop down list) - wybór jednej opcji z listy rozwijanej
- Multiple choice (radio buttons) - wybór jednej opcji (bez listy rozwijanej)
- Checkboxes - wybór wielu opcji z listy:

- Yes/No - wybór tak/nie
- True/False - wybór prawda/fałsz
- Slider - suwak:

- File upload - dodatkowe pole służące dodawaniu plików przez użytkowników wypełniających ankietę/formularz (np. swoje zdjęcie).
- Descriptive text - przechowuje dodatkowe dokumenty dla formularza, np. jego opis lub wskazówki dotyczące danego formularza
- Begin new section - dzieli formularz na sekcje:

- Status formularzy


- niekompletny - nie wszystkie dane zostały uzupełnione
- niekompletny pusty - dane nie zostały w ogóle wprowadzone
- niezweryfikowany - dane wypełnione, ale nie sprawdzone
- kompletny - dany formularz zawiera poprawne dane
Dodawanie nowego rekordu
- zakładka Add/Edit Records

- Podać identyfikator nowego rekordu (w ustawieniach projektu można również ustawić automatyczne generowanie identyfikatora rekordu)

- Zatwierdzić oraz uzupełnić dostępne pola, np:

Raporty
Raport jest dynamicznym widokiem, który przechowuje wybrane pola ze zdefiniowanych wcześniej formularzy (data instruments). W raporcie można umieścić dowolne pole (field) z danego projektu. Dodatkowo dla każdego pola można zdefiniować warunki, które będą określały jakie rekordy zostaną umieszczone w raporcie (filtrowanie rekordów). Raporty można tworzyć za pomocą 'Report Builder'a - przycisk w menu z lewej strony, zakładka 'Applications'. Jeżeli przycisku nie ma w tej zakładce to znaczy, że nie posiadasz odpowiednich uprawnień do projektu lub moduł ten został wyłączony z danego projektu.
Przykładowy raport:

Data Quality
Panel umożliwiający przeszukiwanie danych pod kątem ich poprawności (brakujące pola, wartości przekraczające zakres itp).

Import danych

Obsługiwany przez usługę szablon importowanego pliku można pobrać w zakładce 'Data import tool' .
Przykładowy plik z danymi demograficznymi.Wczytane dane z pliku trzeba zaakceptować przed dodaniem do bazy.
Ubieganie się o token
Token to unikalny klucz, który umożliwia dostęp do danych poprzez API.
Aby uzyskać własny token:
- My Projects -> Wejść w wybrany projekt -> Zakładka Applications (menu z lewej strony) -> wejść w API (brak opcji API oznacza brak uprawnień do korzystania z tej opcji)
- Kliknąć w 'Request API token':

- Poczekać, aż administrator zatwierdzi token
- Po zatwierdzeniu tokenu token powinien być widoczny dla użytkownika

API raportu (Report API)
Opis
To API umożliwia eksportowanie zbioru wierszy, które są zawarte w wybranym raporcie
URL
https://elder13.man.poznan.pl/redcap/api/
Wspierane metody żądań (request methods)
POST
Parametry
Wymagane
- token
token dla API jest to specjalny unikalny kod, przypisany do projektu oraz użytkownika.
content
report
- report_id
- <id raportu> - identyfikator raportu, który chcemy wyeksportować.
- 'integer' - zwraca liczbę wierszy, które obejmuje raport
- 'all' - zwraca strukturę wszystkich raportów przypisanych do danego projektu
- format
csv,json, xml [default]
- type
- flat - zwraca jeden rekord na każdy wiersz w raporcie [domyślnie]
- eav - zwraca jeden wiersz na każdą osobną wartość (komórka tabeli) występującą w raporcie
- dla projektów typu: 'Non-longitudinal': każdy rekord składa się z 3 pól: rekord*, nazwa_pola,wartość
- dla projektów typu: 'Longitudinal': każdy rekord składa się z 4 pól: rekord*, nazwa_pola,wartość,<nazwa_eventu>
* Rekord odnosi się do pola <study_id> lub jakiekolwiek innego klucza identyfikującego wiersz
Opcjonalne
- rawOrLabel
raw [domyślnie] - pokazuje wartości kodowane (np. dla pola płeć: kobieta oznaczona byłaby jako 0), label - pokazuje etykietę przypisaną do wartości kodowanych, both - zwraca kodowaną wartość wraz z jej etykietą
- eventName
unique zwraca unikalną nazwę wydarzenia, label - zwraca etykietę
- events
lista nazw wydarzeń dla których zwracane maja być rekordy - tylko dla projektów typu: 'longitudinal projects'
Rezultat:
przykładowy rezultat:
EAV XML:
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8" ?>
<records>
<item>
<record></record>
<field_name></field_name>
<value></value>
<redcap_event_name></redcap_event_name>
</item>
</records>
Flat XML:
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8" ?>
<records>
<item>
each data point as an element
...
</item>
</records>
Więcej informacji o dostępnych funkcjach API znajduje się tutaj.
Dodawanie Skryptu do aplikacji
Przykład wczytania pliku wejściowego: data=read.csv('<:inputname>' ). Pole ‘<:inputname>’ w trakcie przygotowania skryptu dla użytkownika zmieniana jest na faktyczna nazwę pliku.
Predefiniowane skrypty R należy dodawać do katalogu : ‘<ścieżka_do_redcap>/redcap_<wersja>/Resources/rscript’ np. ‘/var/www/html/redcap/redcap_v5.9.0/Resources/rscript’
Opis skryptu należy dodać do katalogu : ‘<ścieżka_do_redcap>/redcap_<wersja>/Resources/rscriptdesc’ np. ‘/var/www/html/redcap/redcap_v5.9.0/Resources/rscriptdesc’
Nazwa pliku ze skryptem oraz jego opis muszą być takie same.
Plik z opisem składa się z 2 linii:
Nazwa skryptu
Opis skryptu
Zlecanie obliczeń przez QCG-icon (przed następnymi krokami należy zainstalować aplikację QCG-icon)
- Przygotowanie danych:
- Wybierz odpowiedni raport z listy dostępnych raportów.
Kliknij w link R/JNLP (rysunek poniżej)

- Przygotowanie pliku do eksportu:
Data Export Tool -> Advanced Data Export (Display advanced options).
Wybrać odpowiednie nagłówki i zatwierdzić (submit), np:

Z zakładki PlGrid wybrać jnlp:

- Wybór skryptu z listy:

- Uruchomić qcg-run.jnlp (Java Network Launch Protocol)

- Ustawianie ścieżki do QCG-icon oraz do folderu z wynikami



- Podać token do API projektu

- Jeżeli wprowadzone ustawienia są poprawne powinna uruchomić się aplikacja QCG-icon (skrypt wejściowy wraz z danymi są już wybrane). Obsługa: QCG-icon_manual
Dodatkowe materiały dotyczące wykorzystania usługi dostępne są tutaj, na stronie pomocy usługi (strona dostępna po zalogowaniu) oraz tutaj.
Dodatkowo: krótki tutorial w jęz. ang..
W razie wątpliwości lub problemów prosimy skorzystać z systemu pomocy.