You are viewing an old version of this page. View the current version.

Compare with Current View Page History

« Previous Version 4 Next »

Poniższy szablon należy odpowiednio uzupełnić.

  • Układ należy zachować (z dopuszczeniem minimalnych modyfikacji).
  • Opis nie powinien przekraczać 10 stron przeciętnego ekranu laptopa.
  • W razie potrzeby należy założyć podstrony (na końcu z rozdziałem "Co dalej?" i odnośnikiem do kolejnego rozdziału dokumentacji).
  • Język opisu - polski. W sytuacji, gdy zasadnicza dokumentacja usługi ma być po angielsku, w tym rozdziale powinny znaleźć się podstawowe informacje pozwalające zorientować się w zaletach usługi i zgrubnie w wymaganych krokach do jej uruchomienia.
  • Uprawnienia do odczytu strony (Tools/Restrictions) mogą byś ustawione na "Confluence-users" w pisania dokumentacji, inaczej będzie widoczna od razu dla osób niezalogowanych.
  • Pytania dotyczące systemu dokumentacji: Hubert Siejkowski,
  • Pytania dotyczące Podręcznika Użytkownika: Unknown User (plgfilocha).

Wstawianie odnośników do innych stron podręcznika

Przy wstawianiu linków do stron wewnętrznych Podręcznika użytkownika (np. certyfikat="Aplikowanie, rejestracja i użycie certyfikatu"' założenie konta="Zakładanie konta w portalu"; Pomoc="Gdzie szukać pomocy") należy w trybie edycji strony:

  • wpisać tekst, pod który będzie podpięty link
  • zaznaczyć tekst
  • wstawić link (Ctrl+K lub ikona Link na pasku narzędzi)
  • wybrać opcję Search z lewej strony okna Insert Link
  • w pasku po prawej wpisać tytuł strony (lub zacząć wpisywać tytuł i wybrać właściwą stronę z pojawiających się podpowiedzi)
  • zatwierdzić wybraną stronę opcją Insert w prawym dolnym rogu

Efekt powyższego opisu można zobaczyć klikając lewym klawiszem myszki (w trybie edycji strony) na dowolny link w tym oknie informacji. Pojawi się pole, w którym do wyboru będzie opcja Edit, którą klikamy. Pojawi się okno Edit link, z aktywnym polem Search i nazwą strony wewnętrznej podręcznika.


LINKI ZEWNĘTRZNE

Linki zewnętrzne np. do strony PL-Grid wstawiamy w oknie Insert Link (Ctrl+K) w opcji Web Link.

TGopisać usługę, najlepiej w dwóch językach (smile)

Krótki opis usługi

Usługa PLG-Data pozwala, za pośrednictwem przeglądarki Web, zarządzać swoimi zbiorami danych, zgromadzonymi na zasobach dyskowych Infrastruktury PL-Grid. Dzięki niej, posługując się swoim zestawem informacji uwierzytelniających (może to być para login-hasło do Infrastruktury PL-Grid, lub certyfikat p12 załadowany w przeglądarce) można oglądać, pobierać, dodawać, usuwać, współdzielić lub zmieniać nazwy swoich plików i katalogów. Usługa jest zabezpieczona szyfrowanym protokołem HTTPS (na odcinku połączenia komputera użytkownika z portalem usługi) oraz protokołem GridFTP, pomiędzy portalem usługi oraz klastrem obliczeniowym. Zastosowanie tych technik pozwala użytkownikom korzystać z niej w sposób bezpieczny oraz, z punktu widzenia innych współużytkowników Infrastruktury PL-Grid, ogranicza ich możliwości do zakresu przyznanego przez operatorów zasobów PL-Grid. Innymi słowy, osoba korzystająca z usługi PLG-Data nie nabywa żadnych uprawnień w dostępie do zbiorów danych, poza tymi, które i tak posiada i może wykorzystać na inne sposoby (zdalne narzędzia SSH, SCP itp.).

W obecnej wersji usługa jest skonfigurowana tak, aby współpracować z przestrzeniami dyskowymi klastra obliczeniowego Zeus (adres: zeus.cyfronet.pl) w ośrodku obliczeniowym ACK Cyfronet AGH, Kraków. W przyszłości, jeśli zajdzie taka potrzeba oraz możliwości techniczne na to pozwolą, być może usługa także pozwoli na dostęp do innych maszyn w obrębie Infrastruktury PL-Grid.

Adres usługi:

https://data.plgrid.pl/

Usługa przeznaczona jest dla wszystkich użytkowników zarejestrowanych w Portalu PL-Grid, którzy posiadają aktywne konto na docelowym klastrze obliczeniowym (patrz notka powyżej), oraz chcieliby zarządzać własnymi plikami zdalnie za pośrednictwem przeglądarki. Przy wykorzystaniu mechanizmu zespołów PL-Grid, usługa ta także pozwala w prosty sposób współdzielić np. wyniki badań z innymi współpracownikami w obrębie tych danych grup bądź instytutów.

Aktywowanie usługi

Aby móc użyć usługi PLG-Data, należy spełnić kilka warunków:

  1. posiadać konto PL-Grid - w celu otrzymania takiego konta (bezpłatnego dla wszystkich polskich naukowców i ich zagranicznych współpracowników), trzeba udać się na stronę Portalu PL-Grid a następnie należy złożyć wniosek elektroniczny
  2. usługa, ze swej istoty, ma sens tylko w przypadku posiadanie konta użytkownika na wybranym klastrze obliczeniowym; po uzyskaniu potwierdzania dostępu do PL-Grid, należy w Portalu Pl-Grid, w zakładce Moje Konto, poprosić o aktywację usługi "Dostęp do klastra ZEUS" - dostęp ten powinien zostać, po kilku minutach, przyznany automatycznie
  3. w tej samej zakładce Moje konto, należy w lewym górnym rogu wygenerować swój własny certyfikat SimpleCA. W oparciu o ten certyfikat następuje efekt delegacji uprawnień użytkownika, dzięki któremu usługa PLG-Data będzie mogła na działać na naszym koncie klastra (tzw. mechanizm X.509 proxy certificates); więcej danych odnośnie tworzenia i użytkowania certyfikatów znajduje się w odpowiedniej sekcji podręcznika użytkownika; należy zapamiętać hasło klucza, które podaliśmy tworząc certyfikat SimpleCA
  4. uzyskawszy potwierdzenie dostępu do klastra Zeus (m.in. powinno ono przyjść pocztą elektroniczną na nasz adres), należy w tym samym panelu Moje Konto, nieco niżej w sekcji Usługi dostępu do danych, aktywować usługę "PLG-Data: mini-usługa do zarządzania plikami na klastrze"; również w tym przypadku aktywacja powinna nastąpić automatycznie, z ewentualnym opóźnieniem kilku minut.

Jeśli powyższe kroki zakończyły się pomyślnie, usługa PLG-Data powinna być dostępna. Należy odwiedzić stronę usługi: https://data.plgrid.pl, gdzie będzie możliwe zalogowanie się z wykorzystaniem wyżej opisanych mechanizmów bezpieczeństwa:


 

Co należy aktywować, aby móc skorzystać z usługi? (Założenie konta, certyfikat, grant?, aktywacja konkretnych usług w portalu). Należy pamiętać o istnieniu rozdziałów ogólnych podręcznika, do których warto się odwołać.

 

 

Ograniczenia w korzystaniu (podsekcja opcjonalna)

Tutaj wpisujemy specjalne zasady korzystania z usługi jeśli takowe są np. konieczność ustawienia grantu domyślnego, zakaz uruchamiania intensywnych zadań na UI itp. Jeśli takowych nie ma to należy tę podsekcję usunąć.

Pierwsze kroki

Koniecznie z przykładowymi zrzutami ekranu lub fragmentami kodu.

Zaawansowane użycie

Ewentualnie jako osobny podrozdział.

Gdzie szukać dalszych informacji?

Strony zewnętrzne (jeśli są), odnośnik do helpdesku lub strony dokumentacji o pomocy.

Można też dodać sekcję "Co dalej?" ze wskazaniem (odnośnikiem) do dalszej części dokumentacji, o ile jest wymagana.

 

 

 

  • No labels